Kaatumisharjoittelua Lapinlahden Shiranamissa

Kaatumisharjoittelua Lapinlahden Shiranamissa

Lapinlahden Hengitysyhdistyksen seniorit ovat opetelleet kaatumaan turvallisesti sisätiloissa Lapinlahdella. Paikallinen judoseura Lapinlahden Shiranami järjesti kurssin, jossa opeteltiin kaatumaan tatamille ilman käsien, lonkan tai pään satuttamista. Jokainen voi myös opetella köllähtämään kyljelleen tai selälleen turvallisesti kotona.

Kaatumaan opettelu on taitolaji. Liikkeet eivät olleet helpoimmasta päästä. Kahden danin mustavöinen judoka Jari Kuokka Lapinlahden Shiranami ry:stä korostaa, että käsiä ei saa laittaa kaatuessaan väliin.

– Otetaan ne kädet pois sieltä välistä ja pidetään pää mahdollisimman kaukana maasta ilman ruoskaliikettä leuka kiinni rinnassa. Ja sitten joustavuutta jaloista ja vähän ennakointia, neuvoo Kuokka.

Kaatumista harjoiteltiin ensin paksulle patjalle tatamin lisäksi, sitten ohuemmalle ja lopuksi suoraan hieman kovemmalle patjalle eli judotatamille. Kaatumista harjoiteltiin sekä taaksepäin, eteenpäin että sivulle.

Useaa jännitti aluksi kaatuminen, käsien sijoittelu ja pään suojaaminen, mutta lopuksi kun rento liike löytyi, se olikin yllättävän helppoa.

Turvallinen kaatuminen säästää paitsi surua ja vaivaa itseltä, myös yhteiskunnan rahaa. Iäkkäillä on usein suuri kaatumisen pelko. Harjoittelulla pyritään vähentämään pelkoa kaatumiseen, lisäämään rentoutta ja opettelemaan tekniikkaa että se edes vaikka osittain tulisi selkärangasta vaistolla. Siihen pääsee ainoastaan harjoittelemalla, Hengitysyhdistyksen seniorit suunnittelivat jo tulevia treenejä joissa kaatumista harjoitellaan. 

Turvallisessa kaatumisessa on tärkeintä suojata ensin tärkeimmät elimet, pää on pääosissa kaikenlaisissa kaatumistilanteissa. Kuokka summaa tärkeimmät asiat kaatumisessa seuraavasti:

- kaaduitpa mihin suuntaan tahansa, suojaa aina päätäsi painamalla leuka rintaan, se on samalla myös nopein suojautumiskeino kaatumiselle
- jos ehdit, rentoudu ja laskeudu polvista alaspäin niin paljon kuin mahdollista, silloin kaatuminen tai itse asiassa tippuminen jaloilta on mahdollisimman pehmeä
- älä vie ikinä käsiäsi itsesi ja maan väliin vaan pyri viemään ne ristiin rintasi päälle jolloin vältyt ranne-, kyynärpää-, olkapää- ja niskavaurioilta

"Tärkeintä on harjoittelu, rohkeasti vaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaatumista turvallisessa ympäristössä" - sanoo kokenut judon harrastaja ja ohjaaja Jari Kuokka

PDF -tulostus

Jari Kuokka kirjoitti viestin 25.3.19 kello 16:58

Jätä kommentti

Voit jättää kommentin sivulle, mutta sen julkaisusta päättää sivuston ylläpitäjä. Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Kaikki kentät on täytettävä mukaanlukien viimeinen, hieman yksinkertainen bottivarmistuskysymys jolla vähennetään sivustolle hyökkäyksiä sekä turhia ja asiattomia kommentteja.

Jatka numerosarjaa: kaksi, neljä, kuusi...
Jos haluat kommentoida ilman hyväksyntää, voit hakea käyttäjätunnusta sivun alalaidan "Rekisteröidy" -linkistä.